Jokainen tsäänssi on mahdollisuus!

Maanantai-iltana koin jotain todella ainutlaatuista. Seurasin etänä ruoanlaiton ja lasten lahkeessaroikkumis-älämölön keskellä lumoutuneena konettani. Volymit tapissa yritin imeä kaiken Miten syntyy oppimisen ihme- dialogiluennosta, jonka tähdet kasvatuspsykologian professori Kirsti Lonka ja professori Esa Saarinen antoivat syntymäpäivälahjaksi 375-vuotiaalle Helsingin yliopistolle HY:n Opettajien akatemian järjestämänä. 

Nuo kaksi hämmentävän taitavaa, älykästä ja sympaattista antoivat sellaisen annoksen ideoita ja malleja sovellettavaksi mihin tahansa elämän osa-alueeseen, että en tiedä olenko toipunut tuosta oppimisen ihmeestä vieläkään. Itse asiassa en kyllä haluakaan toipua. Haluan sitä lisää. Olenkin katsonut ja kelaillut tallennetta edestakaisin. Niin hyvä se luento on. Tallenne löytyy täältä

Tuosta luennosta riittäisi helposti kirjoitettavaa vähintään yhden kirjan verran, mutta pitäydyn nyt tässä vain muutamassa teemassa, joita voi soveltaa niin omaan elämään, työyhteisön kehittämiseen, myynnin analysointiin, markkinointikampanjaan, tapahtumajärjestämiseen, palvelukokemuksen parantamiseen. Just name it. Mihin tahansa. 


Ystävykset Lonka ja Saarinen (kuva Linda Tammisto)

Hyvän päivän analyysi 


Lonka kuvaili hyvän päivän -analyysissaan, miten onnistumista kohti voi helposti ja tietoisesti suunnata. 

Saatat esimerkiksi päivän päätteeksi havahtua ajattelemaan, että 

”Sattuipa tänään olemaan hyvä päivä." 

Sinulla on hyvä mieli ja kevyt olo ja menet tyytyväisenä nukkumaan… 

STOP!

Tässä olisi nimenomaan se paikka, jossa ajatusta ei kannata jättää vain ohimenevän ajatuksen asteelle tai kuitata tapahtunutta hyvää pelkästään sattumankaupaksi. Jos annat ajatuksen ja itsesi mennä nukkumaan, hyvät päivät jäävät edelleenkin poikkeuksiksi. 
Siispä:

  1. Kun olet havainnut, että sinulla sattui olemaan harvinaisen hyvä työpäivä, onnistunut neuvottelu, hyvä palaveri, loistava asiakaspalvelutilanne tai vaikkapa kivat treffit
  2. Analysoi ja tunnista hyvän rakennusaineet. 
  3. Käy tapahtuma ja hyvän ainekset läpi mielessäsi, voit tietenkin myös kertoa siitä toiselle tai listata analyysisi ranskalaisilla muistiin.                       

Jo mielessä läpikäyminen alkaa tehdä hiljalleen taikojaan ja pystyt systemaattisesti tuottamaan lisää näitä hyvän kaavan mukaisia asioita elämääsi. Voit tehdä toisen hyvän päivän, toisen hyvän asiakaskohtaamisen, toisen hyvän presentaation, lisää hyviä työpäiviä, hyvän viikon ja kuukauden. 

Tämä kaikki ei tapahdu tietenkään yhdessä yössä ja yleensä päiviin ja hetkiin tulee odottamia tekijöitä ja takapakkia, mutta se hyvän tuotantokaavan havaitseminen ja analysoiminen on askel oikeaan suuntaan. Lonka puhuikin tässä yhteydessä myös pienten askelten tekniikasta eli kun alat lisäämään toimintaasi yhden havaitsemistasi hyvän rakennusaineista, lisäät seuraavan kunnes edellinen on alkanut sujua, sitten seuraavan jne. Huomaat, että havaitsemasi hyvän ainekset ovatkin siirtyneet systemaattiseksi osaksi toimintaasi. Hyvä päivä ja suoritus muuttuukin sattumasta normiksi. 

Jos nyt näillä prinsiipeillä mietin itselleni hyvän asiakaskohtaamisen rakennusaineksia, ne ovat tuotantokaavassani vähintäänkin seuraavat:

Hymyile, tervehdi, kuuntele, kysy, ole läsnä, tarjoa, kiitä, sovi jatko, pidä lupaukset. Toista.

Mitä siinä sitten kasvatuspsykologisesta näkökulmasta tapahtuu? Kun tiedostat asiat ja muutat toimintaasi, siitä seuraa, että vuorovaikutuksesi muuttuu, josta taas seuraa uusia parempia syötteitä muilta, mistä taas seuraa omien sisäisten mallien (mental models), ajattelutavan ja käyttäytymisen muuttuminen toisten seurassa. Olet siis oppinut, luonut uusia käytäntöjä ja uutta tietoa. Olet oppinut toimimaan kuin esimerkiksi huippumyyjä eli sinusta on tullut huippumyyjä!

Kuvakaappaus Miten syntyy oppimisen ihme-dialogiluennosta (kuvassa Kirsti Lonka)


Rakenteiden siirtyvyyden laki


Saarisen esittelemää hauskaa rakenteiden siirtyvyyden lakia eli 

”Jos joku toimii hyvin, voi se toimia jossain muuallakin, ainakin joskus, ainakin kohtalaisesti” 

on hyvä jatkumo hyvän päivän analyysille. Kun huomaat jonkin hyvän idean tai toimintatavan jollakin toisella, aivan jossain muussa ympäristössä tai tarkoituksessa, miksipä et analysoisi sen rakennusaineita ja miettisi sen soveltamista omaan toimintaan. Enkä tarkoita kilpailijan idean kopioimista vaan täysin uuden idean soveltamista kokonaan toiselta toimialalta, vaikka ajatusta vessapaperipaketin kyljestä. Kunhan jotain muuta sen ei toimivan tilalle. Hyvin toimivalla jutulla kun on mahdollisuudet toimia myös toiseen kontekstiin siirrettynä. Monesti vain esteenä on haluttomuus siirtyä tutuista ja turvallisista rakenteista ulos. Saarinen kertoi, että yritysmaailmassa häneltä halutaan paljon out of the box- ajattelua, mutta sitten kun ruvetaan hommiin, suoritteiden pitäisi kuitenkin pysyä inside the box-tasolla eli niissä tutuissa rakenteissa.

Luennosta riittää niin paljon lisää ammennettavaa niin yksityis- kuin työelämään, että varmasti palaan luennon teemoihin vielä tuonnempanakin. Suosittelen lämpimästi katsomaan tuon tallenteen.

Minulla on ollut ilo tutusta Kirstiin paremmin siitä lähtien, kun hän ohjasi viime keväänä valmistuneen graduni. E. Saarinen kertoi luennolla, että oli aikoinaan sanonut Kirstille, joka oli vielä etsinyt omaa olemistaan uudessa työskentely-ympäristössä: 

"Miks et sä vois olla enemmän sellainen kuin ollaan kahestaan?" 

Voiko ystävää kauniimmin rohkaista? Uskon, että professori Kirsti Longan menestyksen ja suosion yksi salaisuus on juurikin tuo ystävän lempeä kehotus vuosien takaa. Kirsti on oma itsensä niin kahestaan, professorina kuin suurien yleisöjen edessä. Saarisen kukoistuspedagogiikka siis toimii. 


Suosittelen kokeilemaan näitä muitakin omassa elämässä, koska E. Saarinen M. Nykästä lainatessaan: 

"Jokainen tsäänssi on mahdollisuus. Pitää vain antaa tsäänssille mahdollisuus".


Kuulijat osoittivat suosiotaan seisten ja raikuvin aplodein Oppimisen ihme-luennon jälkeen.







Share this:

, , , , , , , , , , , , , ,

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.